ХОТЕЛ МАМА: Ќе се отселам кога ќе се омажам!

Многу хрватски девојки и момчиња живеат со родителите. Своите детски соби ги напуштаат со околу триесетина години. Тоа значи и подоцнежно засновање семејство, па и долгорочна штета за демографски урнисаното општество, анализира DW.

Ивана не размислува засега да го напушти родителскиот дом

Да се дели станбениот простор со родителите за хрватската младина е сосема нормална работа. Не чуди што Хрватска во тој поглед е неславен рекордер во ЕУ, зашто 70% од нејзините полнолетни граѓани, помлади од 34 години, уште не „полетале“ од родителското гнездо. Слично е и во Србија, а ситуацијата во Македонија е уште полоша, со 73%. Едни ја обвинуваат кризата, која од младите прави зависници од родителските приходи, па дури и од пензиите на бабите и дедовците. Други грешка бараат во разгаленоста на новите генерации или неускладеноста на традиционалниот начин на живеење со продолженото детство и подоцнежното влегување во брак. За илустрација, европскиот просек за неосамостени млади луѓе до 34 години изнесува 47,9 %.

Продавачката Ивана има 22 години и живее во Лика. Да беше во некој случај родена во Финска, веројатно по работата ќе доаѓаше во социјален стан, а родителите ќе ги гледаше дури на неделниот ручек. Вака, со мајката, исто така продавачка, двајца помлади браќа и пензионер татко, дели стан од 70 квадратни метри, во кој некогаш живееле нејзините баба и дедо. Дедо ѝ го добил станот кога се нашол на врвот на приоритетната листа во фабриката каде работел, а подоцна, по распадот на Југославија, евтино го откупил. „Не размислував да се отселам. Всушност, размислував, но не сериозно. Би се иселила ако родителите можеа да ме пратат на факултет“, вели таа. Признава, во ова животно доба сака само да се забавува, да излегува и во слободно време да се занимава со некое хоби. Во станот поминува малку време, а најголем дел од куќните работи ги врши мајката. Но, и таа сѐ повеќе помага. Среќна е што, за разлика од многу другарки, има работа и не бара пари за џепарлак од родителите. „Еве, напиши дека ќе се отселам еден ден, кога ќе се омажам“, вели со насмевка која сугерира дека мажачката е во некоја далечна иднина. Семејството на Ивана има и една стара наследена куќа, но бидејќи таа е во зафрлен кварт, далеку од градските содржини, не размислува за неа како за можен стан.

Од друга страна, една деценија постариот загрепчанец Лука долго размислува како да го напушти родителскиот дом во кој израснал заедно со брат му. Уште од факултетски денови им завидувал малку на колегите од други места и градови, кои во Загреб живееле без родителски надзор. Тоа накратко му успеало кога од статус на хонорарец преминал во постојан работен однос и примал редовна плата. Изнајмил мал стан во кој се вселил со долгогодишната девојка. Идилата траела само една година. Работодавачот пропаднал, Лука останал без приходи. Девојката не можела самостојно да го финансира заедничкиот живот, па двајцата решиле да го откажат станот и пред две години да се вратат секој кај своите родители. „Немаш претстава колку е фрустрирачки да се вратиш кај старците и да делиш соба со десет години постар неоженет брат. Кога го гледам него, како да се гледам себеси во иднина“, раскажува тој. На прашањето дали се чувствува како „лузер“, одговара потврдно. Иако повторно нашол нова работа, не се одлучува повторно да влета во потстанарство, а и се разделил од девојката.

Повеќе генерации под ист покрив

Непостоечко социјално домување

Дали на младите луѓе им е добро со родителите или е заедничкото живеење нужност, го прашавме Јосип Панџиќ од катедрата за социјална политика на Правниот факултет во Загреб. Показателите се уште полоши во старосната група од 25 до 29 години, вели тој. Дури 83 % од таа група уште живеат заедно со родителите. „Од 2000 до 2013 година трендот бележи раст“, вели Панџиќ за Дојче веле. Причините се многустрани, некогаш се индивидуални и неможни за генерализирање, како селидба поради љубовна врска, вработување или семејни проблеми. Но, од друга страна, има и структурни причини. „Тие се поврзани со финансиите на поединецот. Во северна и западна Европа младите многу побрзо го напуштат родителскиот дом. Јужните и источните земји, посебно транзициските, имаат поинаква култура на домување. Станува збор за повеќегенерациско заедничко живеење, каде во еден станбен објект се наоѓаат и по три генерации. Во западна и северна Европа тоа е незамисливо.“

Според Панџиќ, за Хрватска и земјите во регионот пресудни за доцното напуштање на родителското гнездо се финансиските проблеми, високата невработеност на младите, како и самиот сектор на домување. „Конкретно, дали во една земја постои традиција на социјално домување, за евентуален премин од живеење во родителски дом и сопствеништво над станот во подоцнежно доба? Ако не постои тој социјален сектор на домување, се случува рез меѓу родителскиот дом и сопствеништвото, а тоа се манифестира во високи кредитни задолжувања“. Бројни млади луѓе се имаат изгорено на кредити кои не можат да ги враќаат, па остануваат со блокирани сметки и без недвижности во кои планирале да го поминат животот.

Дали сите во Југославија имаа стан?

Во бившата држава, ќе речат постарите, општествениот стан значеше трајно решение на станбеното прашање, становите беа релативно квалитетни, а висината на станарините симболична. Потстанарството најчесто беше преодна фаза од родителски дом кон општествен стан. Денес, би се заклучило, младите имаат значително полош старт од своите родители. Панџиќ вели дека тој дискурс за општествените станови сепак би требало да се релативизира.

„Постоеја добростоечки и полоши претпријатија. Согласно со вложувањето на нивниот профит во станбениот фонд, работниците имаа подобри или полоши решенија на станбеното прашање. Освен тоа, важни беа и односите во претпријатијата. Становите беа распределувани според политичката подобност и односите во фирмата и доаѓаше до злоупотреби.“

Има ли решение за проблемите со домувањето? Не постои еден рецепт, вели Панџиќ. „Но, ако го имаме во вид досегот на социјалното домување во скандинавските и во западноевропските земји, кон кој би требало барем да се тежнее, ако веќе не можеме да ги достигнеме во некои стандарди, потребно е развивање на секторот на социјално домување. Тој во Хрватска де факто не постои. Не зборувам младите цел живот да го поминат во социјални станови, туку тие да служат како развоен императив на напредувањето на целата земја“, заклучува Панџиќ.

Ни доаѓа Лазарова сабота, па Цветници - овие работи никако не смеете да ги направите пред Велигден

На 27 април е Лазарова сабота, еден од поголемите христијански празници од пролетниот циклус. Лазарова сабота е променлив празник и секогаш се паѓа еден ден пред Цветници, кои се точно една недела пред најголемиот празник Велигден.

На овој ден се споменува чудесното воскресение на четиридневно упокоениот Лазар извршено од Исус Христос. Овој настан бил на шест дена пред предавството и убиството на Христос на Голгота. На Лазарева сабота обичај е да се носат гранчиња од врба што симболично претставува свечено Христово влегување во Ерусалим, каде што го пречекале следбениците.

На овој ден обично се оди на река и се вели: Колку далеку го фрлив овој камен, толку подалеку да биде змијата од мене! Дента се бере цвеќе, но не се внесува дома, туку важно е да се остави во дворот. Потоа со цвеќето се кити домот, а со водата каде стоело се замиваат домашните.

Во Македонија групи девојчиња – Лазарки, облечени како невести одат и пеат лазаревски песни, како обичај за големиот празник.

Лазарова сабота

„Еве, сега е времето благопријатно; ете, сега е денот на спасението: да ги отфрлиме сите дела на мракот и да се облечеме во оружјето на Светлината. Да одиме чесно како дење“ (2 Кор. 6, 2) – зашто ни се приближува сеќавањето на спасоносните Христови страдања, се приближува нова, голема и духовна Пасха, награда за бестрастието (палмовото гранче), почетокот на идниот век. Тоа го најави Лазар, кога излезе од оние кои се скриени во пеколот; по заповедта на Божјиот Син, Кој има власт над животот и смртта, оној кој четири дена беше во гробот, стана од мртвите. Кога било извршено чудото над Лазар, и кога Христос јасно истакнал дека Тој е Бог, народот го прифатил тоа и поверувал, додека некои кнезови, односно книжници и фарисеи, биле далеку од верата, па неразумно смислувале лоши работи против Него и со своето безумие сакале да Ги убијат Оној, Кој преку тоа што го рекол и направил се претставил како Господар на животот и смртта. Овие зборови, иако заради народот изговорени во вид на молитва, не биле молитвени зборови, туку зборови на власт: „Лазар, излези надвор!“ – и Лазар веднаш, иако четири дена мртов, застанал жив пред Него; зарем не биле едно заповедта и молитвата на Животодавецот? Тој викнал со силен глас, и тоа заради присутните, бидејќи можел не само тивко, туку и само со волјата да воскресне, и тоа оддалеку, додека каменот с? уште лежел над гробот. Тој, пак, му се доближил на гробот и им рекол на присутните да го тргнат каменот, а овие го почувствувале непријатниот мирис на распаѓањето и тогаш Тој со силен глас му се обратил на Лазар, го повикал кај Себе, и токму тогаш го воскреснал. И сето тоа, за тие да видат со сопствени очи, бидејќи биле крај гробот, со сопствениот нос да ја почувствуваат смрдеата на мртвото тело кое четири дена било во гробот, и со сопствениот допир да почувствуваат – затоа што со своите раце го допреле каменот кога го отстранувале од гробот, потоа плаштаницата и убрусот на главата кога го одвивале, како и лично да го чујат Господовиот глас, кој допрел до ушите на сите присутни. Значи, преку сето тоа, тие поверувале дека Тој е Оној Кој „го повикува непостоечкото кон постоечко“, Кој се носи со силата на Своите зборови и Кој на почетокот со еден Свој збор се доведе од небитие во битие. Свети Григориј Палама.

Веднаш по Лазарова сабота е празникот Цветници. Познат уште и како Цветоносна недела и Врбица, секогаш е една недела пред Велигден и се празнува во спомен на влегувањето на Исус Христос во Ерусалим, кога неговите ученици и симпатизери со цвеќе и врбови гранчиња, како и со својата облека, му го постилале патот.

Неделата, една седмица пред Велигден е празникот Цветници познат уште и како Цветоносна недела и Врбица, што се празнува во спомен на влегувањето на Исус во Ерусалим, кога неговите ученици и симпатизери кршеле цвеќе од дрвјата и врбови гранки и со нив, како и со својата облека му го постилале патот по кој минувал. Саботата пред Цветници се вика Лазарева Сабота или Лазарица, односно Лазара. Според преданието, во саботата умрел Лазар од Витанија, а во неделата Исус го воскреснал. Поради тоа во народот неделата се смета за поголем празник од саботата.

Според тогашните закони учител можело да биде само лице што наполнило триесет години. Исус веќе четврта година го проповедал своето учење, а бидејќи за Пасха мноштво народ доаѓал во Ерусалим за да го прослави празникот и Исус по четврти пат доаѓал како учител.

Но тогаш разбрал дека неговиот пријател Лазар од Витанија е тешко болен. Исус веднаш се упатил таму, но стигнал четири дена по неговата смрт и по погребот. Сестрите на Лазар, Марта и Марија, го прекориле Исуса велејќи му дека ако дојдел на време немало Лазар да умре. Марта му рекла: „Господи, ако беше Ти овде, немаше да умре брат ми. Но и сега знам што и да посакаш од Бога, Бог ќе ти даде“.

Легендата вели дека Бог сакал Лазар да умре за врз него да се манифестира силата Божја. Кога дошол до гробот, Исус го повикал Лазара: „Лазаре, излези надвор“. И Лазар веднаш излегол завиткан со платно на рацете и нозете и со крпа околу лицето. Сите што го виделе тоа се почудиле и поверувале дека Исус е синот Божји. Со овој чин Исус уште повеќе се здобил со слава. И пак се упатил кон Ерусалим.

Кога стигнал во подножјето на Маслиновата гора, Исус пратил двајца свои ученици во Витфагија за да му донесат осле (магаре) и ослица. Им рекол: „Одете во селоно, што е наспроти вас и веднаш ќе најдете врзана ослица и осле со неа; одврзете ги и доведете ми ги. А ако ви рече некој нешто, ќе му кажете дека му се потребни на Господа и веднаш ќе ги прати“.

Учениците ги донесле, а потоа ги ставиле на ослето своите облеки врз кои седнал Исус и така влегол во Ерусалим поздравен од мноштво народ. Ваквиот пречек на Исус во Ерусалим бил последица од неговата голема популарност меѓу народот уште повеќе зголемена по воскреснувањето на Лазара. Се поставува прашањето, зошто Исус во Ерусалим влегол качен на магаре?

Толкувачите на Светото Писмо истакнуваат дека кај источните народи магарето било симбол на мирот, наспроти коњите што служеле за водење војни. Магарето мирно му служело на човекот, како што и Исус му служел на народот. Пречекувајќи го Исуса воодушевениот народ со цвеќе, врбови гранки, но и со својата облека го постилал патот и пеел: „Осана на синот Давидов. Благословен е оној кој доаѓа во името Господово. Осана на вистините“.

Во спомен на ова свечено влегување на Исус во Ерусалим уште од најраните христијански времиња е востановен празникот Цветници кој, меѓутоа, се празнува од III век. На иконата овој чин е насликан како Исус јава на магаре, а неговите ученици и народот му го постилаат патот со цвеќе и облека.

„Најубава станбена зграда во светот“ се наоѓа во Хрватска

Објектот е изграден во 2021 година, а вкупната негова квадратура е 1.969 квадратни метри. Главен белег на поголемите апартмани се кујните на предната страна, коишто може да се користат како трпезарии. Становите се прилично светли и имаат нетипично богат просторен стандард за современото домување, се наведува во описот.

Приземјето е малку повисоко од станбените катови и е целосно застаклено, поделено со врати, што му дава достоинство на јавен простор. На истото приземје, има и пекара и кафуле споени едно до друго. 

Почина млада српска пејачка

Српската пејачка Хариета Симиќ, позната под прекарот Харина, почина од рак на 13 април во Смедерево, во болница, на 41-годишна возраст. 

Пејачката за страшната дијагноза дознала пред две години, а бидејќи ракот веќе се проширил, и биле отстранети двете дојки и почнала со хемотерапија.

Хариета на својот Инстаграм профил неодамна раскажа за својата тешка судбина и ги замоли сите луѓе со добра волја да ѝ помогнат преку Инстаграм доколку имаат можност.

По операцијата кога ми ја отстранија дојката, одев на хемотерапии и ми рекоа дека сум здрава, меѓутоа, само два месеци подоцна отидов на контрола и докторката ми најде метастази на вратот – раскажала тогаш Хариета, која по операцијата почнала да добива различни симптоми, почнала да кашла и добила антибиотици.

– Ништо не ми помогна, а потоа отидов на снимање на белите дробови и открија дека имам метастази насекаде по белите дробови. Се чувствувам како да имам еден тон на градите, тешко дишам – раскажала пејачката.

Нејзиниот сопруг ја напуштил седум дена по операцијата. И рекол дека има нова жена и дека со неа ќе се венча.

Популарно