Еве колку пати е прекршен Деловникот при „изборот“ на Телат Џамери за претседател на Собранието

Иако главна тема деновиве е инцидентот што следеше по изборот на Телат Џафери за претседател на македонското собрание и реакцијата на странските политичари за самиот избор, мислиме дека сите треба да знаеме колку пати е прекршен деловникот при „продолжената седница“.

Член 9 од Деловникот на Собранието вели:

(1) Доколку првата седница на Собранието не ја свика претседателот на заминување, седницата се одржува на дваесет и првиот ден од завршувањето на изборите, во 10,00 часот, а ја свикува најстариот по години избран пратеник, ако и тој одбие да ја свика, тоа право преминува редоследно на наредниот по години избран пратеник, се до избраниот пратеник кој ќе се согласи да ја свика првата седница.

(2) Пратеникот кој ја свикал првата седница, претседава со седницата на Собранието (во натамошниот текст: претседавач), додека новоизбраниот претседател или еден од потпретседателите не ја преземе должноста.

Бидејќи Конститутивната седница беше свикана во предвидениот рок од претседателот на претходниот состав тој и претседава со неа, токму како што вели став 2 од Член 9 од Деловникот. Само доколку претходниот претседател не ја свикаше Конститутивната седница тогаш согласно одредбите седницата ќе ја свикаше најстариот пратеник и истиот ќе претседаваше со неа. Во овој, деветти состав на Собранието најстар по возраст пратеник е пратеникот Бранко Маноиловски од ДУИ.

Согласно кажаното, целосно нелегитимна, противуставна и противделовничка е улогата на Ферид Мухиќ како претседавач, кој всушност не е ниту најстар пратеник во овој состав на Собранието, ниту пак има деловничка оправданост за друг претседавач на Конститутивната седница. Преседан е произволното одредување и назначување на претседавач вон секаква деловничка процедура.

ПРЕКИН НА СЕДНИЦАТА

Член 68 од Деловникот го уредува времетраењето на седниците.

Во ставот 4 од членот 68 се наведува дека „Седница на Собранието се одржува во времето од 11,00 до 18,00 часот, со пауза од еден час, ако претседателот на Собранието, за одделни седници поинаку не одлучи.“

Бидејќи поинаку не беше одлучено, ниту договорено, претседавачот на Конститутивната седница 20. продолжение од истата, одржано на 27.04.2017 година, деловнички го затвори во 18,00 часот и ги извести пратениците, медиумите и јавноста дека следното продолжение ќе се одржи утредента, петок, 28.04.2017 година со почеток во 11 часот. Одржувањето на следното 21. продолжение беше договорено по претходна консултација со сите политички партии.

Оттука, обидот да се глуми ново продолжение на Конститутивната седница откако претседавачот веќе го прогласи за затворено 20. продолжение и соопшти дека следното 21. ќе биде утредента во 11 часот е нелегитимно и претставува кршење на одредби од Деловникот и Правилниците за работата на Собранието кои се однесуваат за свикување и организирање на ново продолжение на седница. Собраниската служба ги реализираше сите предвидени чекори и обврски за свикување на следното 21. продолжение. Беше испочитувана процедурата во електронскиот систем е-Парламент, со нотификација која ја добиваат сите пратеници на своите службени мејлови. Воедно, е-Парламент системот поврзан со официјалната веб страница на Собранието го евидентираше 21. продолжение на Конститутивната седница за 28.04.2017 година во 11 часот што беше видливо за медиумите и граѓаните.

ЈАВНОСТ И ПРЕНОС НА СОБРАНИСКИ СЕДНИЦИ

ОДРЕДБИ ОД ДЕЛОВНИК:

Член 2

(1) Седниците на Собранието и на работните тела се јавни.

Јавноста подразбира пренос на целото времетраење на седницата на Собранискиот канал, истото е регулирано и со одредби од Законот за Собранието:

ОДРЕДБИ ОД ЗАКОН ЗА СОБРАНИЕ

СОБРАНИСКИ КАНАЛ

Член 32

(1) Собранието има програмска одговорност за емитување на програмскиот сервис наменет за емитување на активностите на Собранието.

(5) Собранието обезбедува услови за пренос на дигитален ТВ сигнал до крајните корисници (гледачи).

Секој пренос на собраниска седница се прекинува откако претседателот, односно претседавачот ќе каже дека ја прекинува седницата и ќе соопшти кога ќе се одржи следното продолжение.

Импровизираната седница, т.е. нелегитимен обид за избор на претседател на Собранието не беше пренесуван на Собранискиот канал. Снимање со мобилен телефон е спротивно на законските одредби кои го уредуваат делот со јавноста на седниците и во никој случај не може да се смета за обезбедена јавност на седницата.

ПРЕВОД

Член 3 од Деловникот предвидува дека:

(1) Во работата на Собранието службен јазик е македонскиот јазик и неговото кирилско писмо.

(2) Граѓани на други држави, кои се поканети да учествуваат во работата на Собранието или да се обратат на Собранието имаат право да зборуваат на својот јазик.

(3) Говорот одржан на јазик различен од македонскиот јазик, задолжително се преведува на македонски јазик.

Обраќањето на Џафери беше на албански, без превод на македонски јазик, како што е вообичаената деловничка процедура за целото времетраење на седниците на Собранието.

ПРЕКИНУВАЊЕ НА ОТПОЧНАТА РАСПРАВА

Член 80

(1) На почетокот на претресот по секоја точка од дневниот ред предлагачот, односно претставникот на предлагачот може да даде дополнителни образложенија или појаснувања.

(2) Претресот трае додека не се исцрпи листата на пратеници кои се пријавиле за збор. Пратениците се пријавуваат за збор во рок од една минута по отворањето на претресот. Листата на пратеници не може да се менува и дополнува во текот на претресот.

Ниту еден член од Деловникот не може и не смее да се толкува изолирано од останатите членови. Член 78 не може да се толкува без да се има во предвид член 80, што значи редоследот на точките од утврден дневен ред може да се менува единствено по завршен претрес на отпочнатата точка по која тече расправата.

Во целокупната историја на работењето Собранието на Република Македонија, на одржани илјадници седници, со стотици илјади точки по кои пратениците расправале, не постои ниту еден пример, ниту еден случај, кога во тек на расправа по некоја точка, расправата била прекината и се преминало на некоја друга точка од утврден Дневен ред. Затоа таков пример не беше споменат и посочен од пратениците кои упорно настојуваа да се прекине отпочнатата расправа и да се премине на следната точка.

ПРЕМИНУВАЊЕ НА ТОЧКА 4 И СУСПЕНДИРАЊЕ НА ПРАВО НА КОМИСИЈА И ДРУГИ ПРАТЕНИЦИ ДА ДАДАТ СВОЈ ПРЕДЛОГ

Член 22

(1) Кандидат за претседател на Собранието може да предлага Комисијата за прашања на изборите и именувањата или најмалку 20 пратеници.

(2) Пратеник може да биде предлагач само на еден кандидат за претседател на Собранието.

Со преминување на точка 4, беше суспендирано правото на сите останати пратеници да предложат свој кандидат за претседател на Собранието, како и правото утврдено со деловникот Комисијата за прашањата на изборите и именувањата да даде предлог.

ОТСУТНИ ПРАТЕНИЦИ И ЕВИДЕНТЕН ЛИСТ

Член 30

Пратеникот кој е спречен да присуствува на седницата на Собранието, е должен за тоа да го извести претседателот на Собранието до почетокот на седницата.

Член 32

За присуство на пратениците на седниците се води евидентен лист што е отворен во текот на одржување на седницата, а на крајот од работниот ден се предава на претседателот на Собранието.

На импровизираното нелегитимно продолжение немаше пријавување на отсутни пратеници, ниту постои евидентен лист.

УТВРДУВАЊЕ НА КВОРУМ

Член 95

(1) Собранието може да одлучува ако на седницата присуствува мнозинство од вкупниот број пратеници.

(2) Собранието одлучува со мнозинство гласови од присутните пратеници, а најмалку со една третина од вкупниот број пратеници, ако со Уставот не е предвидено посебно мнозинство.

(3) Претседателот на Собранието го соопштува бројот на пратениците што гласале “за”, “против” или “воздржано”, како и бројот на пратениците што се присутни.

(4) Претседателот на Собранието може да определи да се утврди бројот на присутните пратеници со броење.

(5) Утврдениот број на присутни пратеници се смета за точен сé додека претседателот или еден пратеник, чие барање го поддржуваат најмалку десет пратеници, не побара повторно да се утврди бројот на присутните пратеници.

На импровизираната, нелегитимна седница не беше утврден кворум, воопшто не постоеа услови кворумот да биде утврден, така што се доведува во прашање бројот на пратеници во салата и кворумот за работа.

ОБЕЗБЕДУВАЊЕ НА 1 МИНУТА ЗА ПРИЈАВУВАЊЕ НА ПРАТЕНИЦИ ЗА ЗБОР ПО ТОЧКАТА

Член 80

(1) На почетокот на претресот по секоја точка од дневниот ред предлагачот, односно претставникот на предлагачот може да даде дополнителни образложенија или појаснувања.

(2) Претресот трае додека не се исцрпи листата на пратеници кои се пријавиле за збор. Пратениците се пријавуваат за збор во рок од една минута по отворањето на претресот. Листата на пратеници не може да се менува и дополнува во текот на претресот.

На пратениците не им беше овозможено да се пријават за збор во рок од една минута.

СТЕНОГРАМИ

Член 107

(1) За работата на седницата на Собранието се водат стенографски белешки.

(2) Составен дел на стенографските белешки се и неодржаните говори на пратениците што на седницата во текот на претресот писмено се приложени со ознака дека говорот не е одржан на седницата.

(3) Стенографските белешки за работата на седницата на Собранието се чуваат во документацијата на Собранието, во електронски дигитален формат и во тврда копија.

(4) Стенографските белешки се објавуваат на Интранет (внатрешна мрежа на Собранието) и на веб страницата на Собранието (Интернет).

(5) Начинот на објавување на стенографските белешки на Интранет и на веб страницата на Собранието, правото на пратениците да вршат исправки во стенографските белешки и роковите, се уредуваат со акт што го донесува претседателот на Собранието.

За импровизираната, нелегалната и фиктивна седница на СДСМ не постојат стенографски белешки.

СО ГЛАСАЊЕТО РАКОВОДИ ПРЕТСЕДАВАЧОТ

Член 24

(1) Со гласањето за избор на претседател на Собранието раководи претседавачот.

(2) Ако Собранието одлучи претседателот на Собранието да се избира со тајно гласање, на претседавачот при изборот му помагаат генералниот секретар на Собранието и тројца пратеници кои ги избира Собранието на предлог на претседавачот, од редот на пратениците кои припаѓаат на различни политички партии застапени во Собранието.

Претседавачот не раководеше со гласањето за избор на претседател.

ГЛАСАЊЕ

Член 96

(1) Јавното гласање се врши со употреба на технички средства или со кревање рака.

(2) Начинот за употреба на техничките средства се уредува со акт што го донесува генералниот секретар на Собранието.

Службата која раководи со техничките средства беше изолирана, немаше можност за гласање со технички средства како што е вообичаено!!

ФИКТИВНО УТВРДЕН БРОЈ НА ПРАТЕНИЦИ КОИ ГЛАСАЛЕ ЗА ПРЕДЛОГОТ

По гласање на секоја точка претседавачот кажува колку вкупно пратеници гласале, колку од нив гласале ЗА, колку ПРОТИВ и колку ВОЗДРЖАНО…. Во фиктивната седница на СДСМ ова не беше случај.

Член 26

(1) За претседател на Собранието е избран кандидатот кој добил мнозинство гласови од вкупниот број пратеници.

(2) Ако за претседател е предложен еден кандидат и ако при првото гласање не го добие потребното мнозинство гласови, се повторува целата изборна постапка.

Член 95

(3) Претседателот на Собранието го соопштува бројот на пратениците што гласале “за”, “против” или “воздржано”, како и бројот на пратениците што се присутни.

ДАВАЊЕ НА СВЕЧЕНА ИЗЈАВА

Член 116

(1) Претседателот на Собранието и потпретседателите на Собранието, претседателот на Владата, министрите и судиите на Уставниот суд на Република Македонија, пред преземањето на должноста, даваат свечена изјава пред Собранието. Текстот на свечената изјава гласи:

“Изјавувам дека функцијата (да се наведе функцијата) ќе ја вршам совесно и одговорно и ќе го почитувам Уставот и законите на Република Македонија”.

(2) Текстот на свечената изјава на седницата на Собранието го чита претседателот на Собранието или претседавачот.

(3) Свечената изјава се потпишува и му се предава на претседателот на Собранието.

ОБЈАВУВАЊЕ ВО СЛУЖБЕН ВЕСНИК

ОДРЕДБИ ОД ЗАКОН ЗА СОБРАНИЕ

ПОТПИШУВАЊЕ И ОБЈАВУВАЊЕ НА АКТИТЕ

Член 37

(1) Текстот на законот не се потпишува.

(2) Другите прописи и општи акти што ги донесува Собранието, ги потпишува претседателот на Собранието.

Член 39

Законите, другите прописи и општи акти пред да влезат во сила се објавуваат во “Службен весник на Република Македонија”.

ОДРЕДБИ ОД ДЕЛОВНИК

Член 174

Законите, другите прописи и општи акти пред да влезат во сила се објавуваат во “Службен весник на Република Македонија”.

Не постои Одлука за избор на претседател и истата не е објавена во Службен весник на Република Македонија како е законски предвидено

ИСКЛУЧЕНА СТРУЧНАТА СЛУЖБА НА СОБРАНИЕТО

ОДРЕДБИ ОД ЗАКОНОТ ЗА СОБРАНИЕТО

XII. СЛУЖБА НА СОБРАНИЕТО

Член 40

(1) Стручните и други работи за потребите на Собранието, работните тела и пратениците ги врши Службата на Собранието.

(2) Организацијата, задачите и работата на Службата се утврдува согласно со закон.

ОДРЕДБИ ОД ДЕЛОВНИКОТ

Член 235

Стручните и другите работи за потребите на Собранието, работните тела и пратениците ги врши Службата на Собранието (Службата).

Професионалната и стручна служба на Собранието на Република Македонија беше исклучена, поточно изолирана од така наречената седница.

Се врати топлото време, се вратија и пожарите

Со престанокот на врнежите од дожд и враќањето на топлото време, пожарите повторно ни се вратија. Центарот за управување со кризи денеска информира за девет пожари, од кои изгаснати се шест, еден е под контрола, а два се активни.

Активни се пожарите во општините Долнени и Куманово, каде во атарите на селата Браилово и Јачинце гори сува трева и штала. На терен се по седум пожарникари од противпожарните единиц.

Под контрола е еден пожар во Демир Хисар, на Плакенска планина, над селото Вирово каде гори ниска вегетација и сува трева.

Изгаснати се пожарите кај село Горно Лисиче и кај стариот Римски аквадукт во Скопје. Во Гостивар изгаснат е пожарот на ѓубриштето кај Големиот пазар. Денеска гореше и кај Василево, Свети Николе и Струга каде горела сува трева и стрништа.

Катастар го враќа стариот тарифник за упис на станови

До Управниот одбор доставив предлог за намалување на надоместоците за поголемиот дел од услугите кои ги нуди Агенцијата за катастар на недвижности. По завршувањето на потребната законска постапка, граѓаните наскоро ќе можат да ги добијат услугите на Агенцијата по пониски цени, намалени и до 75 проценти. Предлогот доаѓа како одговор на бурните реакции во јавноста по зголемувањето на цените во февруари 2024 година, од страна на претходното раководство на агенцијата, изјави денеска директорот на Агенцијата за катастар на недвижности, Иван Живковски.

Тој денеска оствари средба со премиерот Христијан Мицкоски на која разговарале за тековните активности на агенцијата и идните проекти, насочени кон обезбедување на поквалитетни услуги за граѓаните и професионалните корисници.

По завршување на средбата, Живковски се осврна на новините поврзани со предлогот за намалување на цените, при што објасни дека според актуелниот тарифник, за упис на недвижности се наплаќа надоместок по имотен лист во износ од 1.250 денари, а не по правен основ.

-На пример, доколку склучите договор за купопродажба на стан, треба да извршите упис во катастарот на 4 имотни листови – за станот, земјиштето под зградата, заедничките простории и паркинг местото. Во моментот, за оваа пријава се плаќаат 5.000 денари, но со измените во тарифникот, граѓаните ќе треба да платат само 1.250 денари по правен основ, што претставува намалување од 75 проценти на овој надоместок, истакна Живковски.

Тој нагласи дека Агенцијата за катастар на недвижности игра клучна улога во регулацијата и развојот на гео-просторната инфраструктура, урбанистичкото планирање и пазарот на недвижности. Посочи дека предложените намалувања на цените се само вовед во најголемата реформа и модернизација на катастарот на недвижностите во државата.

Како што информираше, намалување ќе има и за оставинските постапки и договорите за дар каде наплатата ќе биде 1250 денари по правен основ за една катастарска општина, без оглед на бројот на имотните листови во катастарската општина, а не како до сега 1250 денари по имотен лист.

Во согласност со процедурите за измена на тарифникот, по добивање согласност од Управниот одбор, Владата на Република Македонија исто така треба да даде своја согласност. Живковски напомена оти се очекува сите потребни процедури да бидат завршени во најкраток можен рок, овозможувајќи граѓаните и правните субјекти да добиваат услуги по значително пониски цени.

На средбата Мицкоски и Живковски потенцирале дека ова е само почеток на дигиталната трансформација на Македонија, со планирани проекти кои ќе водат кон подобрување на услугите, модернизација и дигитализација на катастарот. Следуваат денови на реформски процеси и унапредување на сите јавни сервиси поврзани со катастарот на недвижности.

Премиерот Христијан Мицкоски по средбата со директорот изјави дека разговарале за сите реформи, сите овие поевтинувања коишто се прават и коишто се важни за граѓаните. Според Мицкоски, катастарот полека но сигурно се ослободува од криминалот.

-Првата работа е дека услугите за четири, пет, шест па и повеќе пати поевтинуваат за граѓаните. До милион евра годишно ќе остануваат во паричниците на граѓаните, тоа е многу важно да се напомене дека услугите за четири, пет, шест па и повеќе пати за граѓаните ќе поевтинат. Втората работа којашто исто така е многу важна, дека катастарот полека но сигурно се ослободува од криминалот. Забележавте дека илјадници предмети биле не решени, додаде Мицкоски.

Тој напомена дека сите нерешени предмети ќе бидат решени, а појасни дека илјадници предмети во овие два месеца веќе добиваат разрешница, согласно важечките прописи, закони и Устав.

-Така што овие две работи се многу важни, дека четири, пет, шест па и повеќе се намалуваат услугите за граѓаните и она коешто е важно е дека катастарот полека, но сигурно се ослободува од криминалот, како што впрочем и се ослободуваат сите институции со доаѓањето на новата Влада, главен приоритет е борбата против криминалот и корупцијата којашто е на ниво на безбедносна закана. Се додека имаме високо ниво или перцепција за криминал и корупција ние не можеме да се развиваме како држава, рече Мицкоски.

РКЕ одлучи: Паѓа цената на горивата - почекајте до полноќ за да го наполните резервоарот

Регулаторната комисија за енергетика, водни услуги и услуги за управување со комунален отпад на Република Северна Македонија (РКЕ) донесе одлука со која се врши намалување на малопродажните цени на нафтените деривати во просек за 2,12 % во однос на одлуката од 19.8.2024 година.

Референтните цени на нафтените деривати на светскиот пазар во споредба со претходната пресметка бележат намалување во просек: кај бензините 4,611 %, кај дизелот 3,788 %, кај екстра-лесното масло 4,448 % и кај мазутот има намалување од 1,779 %.

Курсот на денарот во однос на доларот во изминатиот период по кој беа формирани цените со претходната пресметка е понизок 0,8070 %.

Од 24.8.2024 година од 00.01 часот максималните цени на нафтените деривати ќе изнесуваат:

Моторен бензин ЕВРОСУПЕР БС-95 – 77,50 (денари/литар)

Моторен бензин ЕВРОСУПЕР БС-98 -79,50 (денари/литар)

Дизел-гориво ЕВРОДИЗЕЛ БС (Д-Е V) – 69,50 (денари/литар)

Масло за горење екстра-лесно 1 (ЕЛ-1) – 69,00 (денари/литар)

Мазут М-1 НС – 46,295 (денари/килограм)

Малопродажните цени на бензините ЕВРОСУПЕР БС-95 и ЕВРОСУПЕР БС-98, на ЕВРОДИЗЕЛОт (Д-Е V) и на екстра-лесното масло за домаќинство на (ЕЛ-1) се намалуваат 2,00 денара/л.

Малопродажната цена на мазутот М-1 НС не се менува.

Напоменуваме дека ова се максималните цени на нафтените деривати од 00.01 часот на 24.8.2024 година. Трговците на големо и трговците на мало со нафтени деривати и горива за транспорт можат да ги формираат цените на одделни нафтени деривати и горива за транспорт и пониско од највисоките утврдени цени.

Популарно