Што значи да се има добра гума на автомобил?

Пневматиците или гумите претставуваат најважниот елемент во процесот на пренос на енергијата од возилото врз патната подлога и директен учесник во влечно динамичките и кочните својства на моторното возилото. Тие се поставени на наплатка и формираат склоп или тркало.

Историјата на пневматикот почнува од крајот на 19 век, и неговата употреба првично била во велосипедите a неколку години подоцна и во возилата. За пронаоѓач на пневматикот се смета ирецот John Boyd Dunlop. Првичните изведби на пневматиците биле најразлични од полна еластична гума, пневматик со доплнителен внатрешен пневматик (гума) наполнет со компримиран воздух до современите пневматици кај кои меѓу наплатката(бандажот) и пневматикот (гумата) нема друг механички елемент т.е се наоѓа само флуид најчесто компримиран воздух.

Во однос на конструктивната изведба најкотистени се два типа пневматици и тоа : дијагонални (слика 1) и радијални (слика 2). Името го добиваат по носечкиот слој (каркаса) кој е исплетен (поставен) дијагонално или радијално.

гг

ггг

Инаку три карактеристични делови го составуваат секој пневматик и тоа: газечки слој или протектор, меѓуслој или брекер и носечкиот слој или каркаса според кој пневматикот го добива типот радијален или дијагонален.

Денес најчесто употребувани се радијалните пневматици иако се покомплексни за изработка, и нивната цена е повисока. Но нивните влечно динамички и кочни карактеристики се далеку подобри од дијагоналните пневматици. Тие исто така покажуваат и подобри резултати во однас на управливоста на моторното возило.

По однос на изведбата на газечкиот слој протектор или трагата (шарата) на пневматикот разликуваме три типа и тоа: симетрични ( symmetric ), асиметрични( assymetric ) и еднонасочни ( directional ).

г

Симетричните пневматици се наједноставни, составени се од две исти половини и се најефтини. Нивни добри карактеристики се добра управливост и стабилност на права и сува патна подлога, додека полоши карактеристики покажуваат на влажна патна подлога. Генерално се конструираaт за градски возила кои не поминуваат големи растојаниа.

Асиметричните пневматици покажуваат добри карактеристики во секакви временски услови. Тие се составени од различен внатрешен и надворешен дел кој покажува различни перформанси во различни услови. Внатрешниот дел на асиметричниот пневматик има својство брзо да ја одведува водата притоа не дозволувајќи создавање на ефектот (aquaplaning), додека надворешниот дел има улога за правилно движење, добра управливост и стабилност во свијоци (кривини). Овие пневматици за разлика од симетричните се поскапи.

Еднонасочните пневматици обично имаат трага или шара во форма на буквата V. Нивната конструкција е таква да овозможува непречено и брзо истиснување на водата од патната подлога и неможност за создавање на ефектот (aquaplaning). Овие пневматици обично се користат кај спортски возила и во услови на прекриеност на патната опдлога со снежна покривка.

Во однос на временскиот период кога се експлоатираат пневматиците постојат генерално три типа пневматици и тоа: летни, зимски и за секоја сезона. Нивната разлика е во тоа што летните пневматици обезбедуваат подобри влечно динамички и кочни карактеристики при поголеми надворешни температури, додека пак зимските пневматици најдобрите перформанси ги постигнуваат во услови при намалени (минусни) температури.

Некое решение за добри перформанси и во летни и во зимски услови се пневматиците за сите сезони или (all season tyres), но нивните карактеристики неможат во целост да ги доловат карактеристиките на летните и зимските пневматици во екстремни услови. Соодветните ознаки или пиктограми кои ги содржат пневматиците со кои е определен типот се: троврвно планинче со снегулка за зимски пневматици и M+S ознака обично за пневматиците за сите сезони.

Минималната длабочина на шарата кај пневматиците користени во возилата во Р.Македонија е 1,6 мм за категориите М1 и N1, 1мм кај моторциклите и 2 мм кај другите категории на возила. Овие одредби не се применуваат за тракторите, мотокултиваторите и нивните приколки. Каналите на пневматиците може да се продлабочуваат ако пневматикот ја содржи ознаката “ REGROOVABLE” но овие пневматици не можат да се користат кај возилата за превоз на опасни материи и неможат да бидат поставени на управувачка оска. Пневматиците за категориите М1 и N1 неможат да се продлабочуваат.

Пневматиците имаат многу значајна улога кај моторните возила во услови на експлоатација да го одржуваат правецот на движење, да обезбедуваат доволна влечна сила во различни услови на експлоатација, да обезбедат добри перформасни во услови на запирање (кочење) . Тие исто така треба да обезбедат безбедно експлоатирање на возилото и во оптоварена состојба, да ги апсорбираат нерамнините од патната подлога да овозможуваат бесшумност во процесот на тркалање и.т.н.

Регулативите кои ги опфаќаат барањата ( дозволено ниво на шумност при тркалање,атхезиона сила во услови на влажна подлога и.т.н) за одобрување, соодветните називи и ознаки на пневматиците главно се опфатени во регулативите ECE R 30, ECE R 54 и ECE R 117.

БИДЕЈЌИ ПНЕВМАТИЦИТЕ СЕ ДЕЛ ОД МОТОРНИТЕ ВОЗИЛА КОИ СЕ ПОД ПОСТОЈАНО ОПТОВАРУВАЊЕ И ВО УСЛОВИ НА ЕКСПЛОАТАЦИЈА И ВО УСЛОВИ НА МИРУВАЊЕ НА ВОЗИЛОТО, ТРЕБА ДА СЕ ОБРНУВА ОСОБЕНО ВНИМАНИЕ НА НИВ И ТИЕ ДА БИДАТ СЕКОГАШ ВО ИСПРАВНА СОСТОЈБА, БИДЕЈЌИ НИВНАТА НЕИСПРАВНОСТ ИЛИ НЕПРАВИЛНО КОРИСТЕЊЕ МОЖЕ ДА ДОВЕДЕ ДО СООБРАЌАЈНИ НЕЗГОДИ , ПОВРЕДЕНИ И ЖРТВИ ВО СООБРАЌАЈОТ.

Автор: Игор Митревски, дипломиран машински инженер

Заев сака, но не може да и даде на Бугарија

„Јас сум Македонец кој зборува македонски јазик, признат од целиот свет. Каракачанов е Бугарин кој зборува бугарски јазик признат од целиот свет. Но, етничката и идентитетска разлика не е единствената меѓу нас. Поважна и посериозна е разликата во нашите светогледи“, напиша вчера премиерот Заев и додаде: Јас работам на доближување на ставовите околу разликите, и знам дека тоа е можно само преку размена на идеи и мислења, а не преку навреди и недолични пораки. Нашите народи очекуваат исчекор кон пријателство, а не говор на омраза. Доста беше омраза!

Не знам од каде да почнам.... Ајде од почетокот. Први Август 2017 година. Денот на потпишување на договорот и изјавата на Заев дека со овој договор Бугарија го „признала“ Македонскиот јазик. Ммммм...НЕ! Единствено место каде се спомнува македонскиот јазик е последниот пасос во кој се вели:
„Потпишан во два оригинални примероци, секој од нив на официјалните јазици на Договорните страни – македонски јазик, согласно Уставот на Република Македонија и бугарски јазик, согласно Уставот на Република Бугарија, при што и двата текста имаат еднаква важност. “
Значи, согласно уставот на Република Македонија, што значи дека јазикот целиот свој легитимитет го влече од уставот, кој е менлива категорија и постои едвај 30тина години. За разлика од уставот, македонскиот јазик е официјален јазик векови наназад. 
Токму догооворот за добрососедство и лагите што тогаш ги ширеше Заев, се јасен аргумент дека премиерот знаел што го очекува и дека и сега знае што следува. 

Следно, „Јас сум Македонец кој зборува македонски јазик, признат од целиот свет“. Јазик не се признава. Јазик  постои и се кодифицира(стандардизира). Тоа што оваа влада постојано повторува дека македонскиот јазик е признат во 1977 година во Атина е само уште лага, со која повторно им се дава оружје на бугарските тврдења дека станува збор за бугарски дијалект. Во 1977 година во Атина со резолуција е усвоена латиничната транскрипција на македонската кирилица. Толку! Не се работи за никакво признавање, затоа што такво нешто не постои! Како тоа некој да ви признае јазик? Кој е тој што го може тоа?

„Јас сум Македонец кој зборува македонски јазик, признат од целиот свет“, колку и гордо да звучи, нема никакво значење во спорот со Бугарија и Заев го знае тоа. Софија секојдневно повторува дека тие немаат проблем со тоа што ние денеска сме Македонци и зборуваме македонски јазик, туку со нашето минато. На Бугарија во моментов не и гајле дали сме ние Македонци, туку што тоа биле нашите предци. „Македонија и македонскиот народ се творба на Тито. Излажани Бугари, а македонскиот јазик е само дијакт на бугарскиот“. Тоа е ставот на Софија и во ништо не се оспорува со „гордата“ изјава на премиерот. 

„Етничката и идентитетска разлика не е единствената меѓу нас“. И со оваа реченица Бугарија нема никаков проблем. Како што реков и пред малку, Софија признава дека сега сме различни народи, со различен идентитет. Тие ја сакаат историјата. Тоа многу отворено го кажа нивниот министер, кога рече дека убаво што Заев прифаќа заедничка историја, само уште да признае дека е бугарска. 

„Јас работам на доближување на ставовите околу разликите“. За некој да работи на доближување на ставовите, прво треба да има став, а Заев го нема. Дури и кога личи дека го има, ЛАЖЕ! ЛАЖЕШЕ дека нема да се смени устав со цел да се смени уставното име! ЛАЖЕШЕ дека со „Преспанскиот договор“ е бетониран идентитетот, но ја изгубивме пола историја (историја +традиција +култура+јазик = идентитет). ЛАЖЕШЕ дека со договорот со Бугарија, Софија го „признала“ македонскиот јазик. ЛАЖЕШЕ дека не постои „Тиранска платформа“. ЛАЖЕШЕ дека сме добиле датум за прговори со ЕУ, барем 12 пати. ЛАЖЕШЕ дека има писмени гаранции за почеток на преговори со ЕУ. ЛАЖЕШЕ дека Бугарија во втората светска војна била само администратор во Македонија. ЛАЖЕ и сега! Заев нема став, затоа што тој не се обидува да го реши спорот со Бугарија за доброто на Македонија, туку за свое добро. Во ситуација кога земјава е задолжена над 60% од БДП (високозадолжена земја), по што му е јасно дека повеќе нема да може да се задолжува и многу скоро ќе остане без пари за плати и пензии, единствен спас му се европските фондови. Во ситуација кога Македонија е 7ма по смртност од Корона, а ситуацијата до прва ќе се влошува, Заев знае дека многу скоро (на пролет) ќе мора на избори. По сите порази, на сите полиња, Заев знае дека неговата политичка кариера завршува со тие избори. Но, не е тоа главниот проблем на премиерот. Она што него навистина го плаши е прогонот кој што му следува. При "All in“ има само две можни. Ги собираш сите чипови (успеси) од масата или губиш се, па дури и слободата. 

Заев во моментиве е давеник, налик Груевски пред неколку години. Разликаата е што Груевски бараше спас кај народот (кој го пљачкаше со години), а Заев очекува да му помогнат странци. Она што сеуште не го разбрал е дека, кога ќе ја изгуби довербата кај народот, странците нема да го есапат. Завршено е! Сега дури и да прифати дека до вчера сме биле Бугари, а јазикот ни е препишан од бугарски буквар од 1943 година, никако не може да му понуди гаранција на Борисов дека тој договор ќе биде почитуван од наша страна. При таков договор, диру ни почеток на преговори со ЕУ нема да му донесе победа на изборите, а тоа Софија го знае. Затоа, сега потписот на премиерот не вреди ништо во Бугарија. Од таму и изјавата на Каракачанов дека изјавите на Заев се празни зборови, му требаат дела. Делата Заев не може да ги понуди! Единствено што може да направи е дополнителна штета во односите со Бугарија со уше некој анекс договор, за кој нормално ќе ЛАЖЕ што подразбира. Ова не значи дека давеникот ќе престане да прета и да се бори за воздух и по цена на други жртви, но крајот е блиску, а СДСМ никако не може да го запре. 

По сите понижувања и неуспеси кои како народ ги доживеавме под оваа владејачка гарнитура, добрата вест е дека за неколку месеци ќе заминат во историјата (во онаа црната). Лошата вест, доколку драстично не се променат работите, е дека Мицковски ќе биде новиот премиер. Сегашниот лидер на ДПМНЕ кој не направи ама баш ништо, да го спречи Заев во своите антимакедонски политики, премиерската позиција ќе ја добие на тацна. Слично како што ја доби и претседателската функција во својата партија. ДПМНЕ под лидерство на Мицкоски не доби ниту едни избори, не оствари ниту една победа! Ако толку може како партиски лидер, колку (ич) ќе може како премиер?

Можеби малите партии (од кои се издвојува Левица) ќе можат да го искористат вакумот, но сеуште е рано да зборуваме за премиер кој не е челен на СДСМ или ДПМНЕ. 

Автор: Пацифист

(Фото) Му се слошило на работа, западнал во кома, а брзата помош го однела... ДОМА

На социјалните мрежи во Фејсбук групата "Стари Скопјани" се најде статус каде еден од членовите на истата група раскажа за случка која се случила во неговото семејство.

Имено, неговиот зет за време на работа му се слошило и се онесвестил. Неговите колеги повикале брза помош, но тие наместо веднаш да го хоспитализираат тие го транспортирале само до ДОМА.

"Состојба тогаш: не зборел, не бил при свест, не мрдал не бил контактибилен. Тој е на возраст од 40 години,а работи во близина на ГОБ "8ми Септември", ( па нели требало прво да го однесат на некакво снимање, преглед и сл, па така барем беше во наше време. Од како го донеле дома му ставиле инфузија и си заминале и ја повикале ќерками од работа. Сега мојот зет лежи во КОМА, не сум по таа струка за да знам што му е, но само лежи без никакви знаци. Денес дојдоа еднаш од брзата помош да му сменат инфузија и оставија некое кесе, па ќерками ми напиша на ливче што се треба да купам од аптека, изгледа ќе треба сами да го боцкаме. Понатаму ќе ве известам како ќе течат работите, но еве како се спремни оние од екипата на Филипче да помагаат на болните во време на пандемија."

"Мајко Македонијо" те ранија, те омаловажија, стана безимена

Ех, Македонијо мајко моја, Те ранија, те омаловажија, стана безимена. Станавме затворен логор. Потпишавме капитулација. Останавме затворена ковид држава. Секој ден гледаме луѓе без насмевка, луѓе со маски и тешки мисли “Како да издржиме и месецов?”. Во држава во која се шири вирусот со невидена брзина, каде секојдневно имаме над стотици заболени. Дури некои се спремаат за избори, народот се заразува.

ИЗБОРИ ЌЕ ИМА! Има ли пилот во авионот со име МАКЕДОНИЈА? Економијата ни тоне, здравството колабира, а сиромаштијата влегува во фаза на ЕПИДЕМИЈА.

Здравствените работници со последни сили се борат, десеткуваани, заразени и деградирани. Некои земаат картички, некои не но сите заедно и сложно се борат против невидливиот непријател. Без нивната храброст и пожртвувсност ќе бевме Вухан на Балканот. Со ваков галопирачки развој на вирусот, со ваква неспособна власт, ќе имаме долго, топло и пеколно лето и многу ладна есен и зима. Државата ќе банкротира со колабирано здравство, пандемија на сиромаштија и корона.

Ех.. МАКЕДОНИЈО.

М-р Боби Бојчевски

Популарно