50 години од филмот „Битката на Неретва“: Пабло Пикасо го направил постерот, а буџетот лично го одобрил Тито

За потребите на филмот еден мост е урнат, поправан и повторно урнат, но поради густиот чад ништо не можело да се сними. Потоа истата сцена е направена во филмското студио во Прага, каде што во лабораториски услови е довршено снимањето

Во некогашната југословенска кинематографија, која низ годините беше оценувана со мошне високи оценки, посебно место заземаа партизанските филмови со кои беше овековечена ослободителната борба на народите и народностите.

Од „Капетан Мики“, и „Козара“ преку „Валтер“, и „Девојачки мост“, до убедливо најскапиот „Битка на Сутјеска“. Стотици филмови и ТВ серии беа снимени на оваа тематика, што секако беше и добро смислена доктрина од државниот апарат, кој почиваше на народноослободителната борба и приказот на братството и единството во Титовата Југославија.

Но, еден од овие филмови има посебно место кај публиката од тоа време, а интересно популарен е и кај гледачите, кои се родени по крвавиот распад на југословенската заедница. Се работи за „Битка на Неретва“, култниот филм во режија на Вељко Булајиќ, со кој за првпат на нашите простори е доведена холивудската елита, претставена од Софија Лорен, Омар Шариф, Орсон Велс, Јул Бринер, потоа големата светска ѕвезда од тоа време Франко Неро, како и советскиот оскаровец Сергеј Бондарчук, еднакво успешен како режисер, актер и сценарист. Официјалниот постер на филмот го изработил никој друг туку славниот уметник Пабло Пикасо, кој наместо со хонорар за трудот бил исплатен со неколку шишиња вино. Секако дека и кремот на тогашното југословенско глумиште е присутен на почетокот на снимањето, што се одвива во Сараево. Тука се Милена Дравиќ и Неда Арнериќ, Бата Живојиновиќ и Борис Дворник, Драган Николиќ и Љубиша Самарџиќ. Буџетот на филмот изнесувал 12 милиони долари, со што е еден од поскапите во тоа време, но интересно „Неретва“ не е најскапиот југословенски филм, иако е убедливо најпопуларниот.

Врв на уметноста и комунистичката пропаганда

Филмот е премиерно прикажан пред 50 години, а влијанието што го има допира и до денешен ден. Во 1969 година е номиниран за Оскар, во категоријата најдобар светски филм, постигнувајќи сензационален успех во киносалите во повеќе земји.

– Ретко дека некој европски филм од тоа време можел да се нарече спектакл, каков што е „Битка на Неретва – вели филмскиот критичар Мирољуб Стојановиќ.

Овој филм е оценет како врв на филмската уметност, но и како парадигма на комунистичката пропаганда.

– Далеку од тоа дека треба да се колнеме во филмот, но за жал многу малку имаме разбрано од вистинската порака што ја носи со себе – додава Стојановиќ.

Мила Тураљиќ е авторка на документарниот фулм „Синема партизано“, а за „Неретва“ вели дека е значаен од продукциска гледна точка, но и како политички производ.

– Имаше и други скапи продукции во тоа време во Југославија, но ниту еден не беше ниту одблизу на уметничкото ниво како филмот на Вељко Булајиќ. Сметам дека е нефер „Нертва“ да се става во истиот кош на филмови, кои се оценети како пропагандистички – вели Тураљиќ.

Таа оценува и дека овој филм е споменик на една кинематографија, која згасна со пропаста на државата.

– Некои луѓе постојано го оценуваат како пропагандистички филм, иако „Битка на Неретва“ е многу повеќе од тоа – додава авторката, тврдејќи дека трајната популарност на филмот е доказ дека се работи за многу сериозен и добар воен филм.

За потребите на филмот еден мост е урнат, поправан и повторно урнат, но поради густиот чад ништо не можело да се сними. Потоа истата сцена е направена во филмското студио во Прага, каде што во лабораториски услови е довршено снимањето. Тоа денеска звучи тривијално, но култната сцена во која партизанските команданти примаат рапорт дека сите мостови на реката Неретва се урнати, едноставно не би била возможна без снимената сцена на рушење на мостовите.

Во снимањето на филмот се вклучени и бројни припадници на Југословенската народна армија, а од војската се донирани авиони, тенкови, оружје, артилериски орудија и школска муниција. Филмот тоа го прави грандиозен, со кадри во кои можат да се забележат и десетици илјади статисти. Во тоа време слични филмови биле само класиците „Клеопатра“ и „Бен Хур“. Затоа и тезата дека со „Неретва“ во Југославија дошол Холивуд за многумина е точна.

– Холивуд беше и претходно присутен во Авала филм и Јадран филм. Но, тоа важи за големината на овој проект, на кој не се жалеа пари ниту на актери, ниту на ресурси – вели белградскиот професор Алесандар С. Јанковиќ.

Во тоа време се тврдело дека за снимањето се потрошени 4,5 милиони долари, но до цифрата од 12 милиони, се доаѓа доколку се пресметаат трошоците на армијата. Интересо е и дека Бата Живоиновиќ и Љубиша Самарџиќ заработиле огромни хонорари, додека Борис Дворник глумел бесплатно, бидејќи во тоа време бил на отслужување на воениот рок.

Најзначајниот филм од „црвениот бран“

„Битка на Неретва“ е најзачнајниот филм снимен од редот на т.н „црвен бран“. Иако филмови со слични буџети и сцени беа снимани и пред и потоа, како „Ужичка Република“, „Сутјеска“, „Козара“ итн., сепак ниту еден од нив не можеше да го повторни комерцијалниот успех што го достигна филмот на Булајиќ.

– „Неретва“ е создаден како филм што ќе им се допадне на странците. Намерно е правен да ѝ се претстави на светската публика – смета Тураљиќ.

Филмот претставувал голема победа на комунистичкиот режим, а за многумина победата била поголема од онаа извојувана во Втората светска војна и четвртата непријателска офанзива.

– Секако дека најемотивна сцена е кога сите ја пеат песната „Паѓај сило, паѓај неправдо“ или последната сцена кога Бата Живоиновиќ сигурно чекори по средината на широкиот кадар, а околу него се насобрани цивили и ранети. Историските факти се сменети до ниво на апсурд, но улогата на филмот не е во тоа да биде историски точен. Филмот е заводлив, сентиментален и грандиозен во секаква смисла. Ентузијазмот и вложените пари се огромни, но Булајиќ успеа да го надмине и уште поскапото продолжение „Сутјеска“, во кој улогата на Јосип Броз Тито ја толкуваше прославениот Ричард Бартон – тврди професорот Јанковиќ.

Несомнено дека за „Битката на Неретва“ уште долго време ќе се дебатира, а на многумина и натаму ќе им остане пропагандата која е извршена со филмот. Сепак, сигурно е дека овој филм ќе биде гледан и славен и во наредните децении, како ниту еден друг снимен во тоа време.

Вечерва се доделуваат Оскарите, еве кој има најмногу номинации

Вечерва Американската академија за филмски уметности и науки ќе ги додели Оскарите на 96-тата церемонија што ќе се одржи во театарот Долби во Лос Анџелес.

За време на Оскаровската вечер на сцената ќе се појават голем број познати влијателни имиња од светот на филмот, а меѓу нив овој март ќе бидат Брендан Фрејзер, Мишел Јео, Ке Хуи Кван и Џејми Ли Кертис.

Најавени ко-домаќини се Махершала Али, Николас Кејџ, Метју Меконахи, Лупита Нионго, Ал Пачино, Мишел Фајфер, Сем Роквел, Зендаја, Крис Хемсворт, Двејн Џонсон, Мајкл Китон, Реџина Кинг, Џенифер Лоренс, Кејт Ри Моренон , Џон Мулејни, Кетрин О’Хара, Октавија Спенсер, Реми Јусеф, Емили Блант, Синтија Ериво, Америка Ферера, Сали Филд, Рајан Гослинг, Аријана Гранде, Бен Кингсли, Мелиса Мекарти, Иса Реј, Тим Робинс, Стивен Спилрон, Форест Витакер…

Најголем број номинации:

„Опенхајмер“ – 13 номинации

„Сиромашни работи“ – 11 номинации

„Убијци на цветната месечина“ – 10 номинации

“Барби” – осум номинации

Номинации за најдобар филм:

„Американска фикција“

„Анатомија на еден пад“

“Барби”

„Додржувачите“

„Убијци на цветната месечина“

„Маестро“

„Опенхајмер“

„Минатите животи“

„Сиромашните работи“

„Зона на интерес“

Номинации за најдобар режисер:

Џастин Трит – „Анатомија на падот“

Мартин Скорсезе – „Убијци на цветната месечина“

Кристофер Нолан – „Опенхајмер“

Јоргос Лантимос – „Сиромашните работи“

Џонатан Глејзер – „Зона на интерес“

Номинации за најдобар актер:

Бредли Купер

Колман Доминго

Пол Џамати

Килијан Марфи

Џефри Рајт

Номинации за најдобра актерка:

Анет Бенинг

Лили Гладстон

Сандра Илер

Кери Малиган

Ема Стоун

Номинации за најдобра споредна машка улога:

Стерлинг К. Браун

Роберт де Ниро

Роберт Дауни Џуниор

Рајан Гослинг

Марк Руфало

Номинации за најдобра споредна женска улога:

Емили Блант

Даниел Брукс

Америка Ферера

Џоди Фостер (Џоди)

Да’Вајн Џој Рендолф

Номинации за најдобар странски филм:

„Друштво на снегот“ – Шпанија

„Зона на интерес“ – Велика Британија

„Салон на наставниците“ – Германија

„Јо Капитано“ – Италија

„Совршени денови“ – Јапонија

Џенифер Гарнер во нова семејна комедија

Џенифер Гарнер и Ед Хелмс глумат во новата божиќна комедија „Family Switch“. Филмот пристигнува на 30 ноември, а официјалниот трејлер објавен на Јутјуб има речиси три милиони прегледи.

Приказната е заснована на детската книга „Време за спиење за мама“ (Bedtime for Mommy) од Ејми Круз Розентал, од 2010 година. Се раскажува за семејството Вокер каде што се случува хаос неколку дена пред Божиќ, кога „ретка вселенска појава“ ги заменува душите во телата на родителите и децата - тинејџери, а во куќата има и куче...

Филмот е режиран од Џозеф Мекгинти Никол, попознат како „Мекги“, според сценарио на Адам Штикирлс и Викторија Строус. Во филмот играат и Ема Мајерс, Брејди Ноун, Матијас Швејфер и Рита Морено.

(Видео) Објавен трејлерот за филмот за Џеј Рамадановски

Објавен е првиот трејлер за филмот „Недела“ кој ја следи животната приказна на легендарниот изведувач на народна музика Џеј Рамадановски, кој почина на 6 декември 2020 година од срцев удар.

Инспириран од вистински настани, филмот ја раскажува приказната за Џеј од неговата најрана младост до големиот успех што го постигнал.

Иако немал лесно детство, кое во најголем дел го поминал на улица или во поправен дом, Џеј успеал да го заземе своето место на музичката сцена и преку своите песни да стане дел од животот на многумина.

Откако на крајот на 2021 година беше најавено дека ќе се снима филм за легендата на народната музика, српските медиуми објавија дека главната улога ќе ја има Хусеин Алијевиќ од поранешната група „Бит стрит“.

Популарно